4 tips til et brugervenligt design

At have en brugervenlig hjemmeside er virkelig vigtig for at holde på sine kunder/brugere. Dit design bør være overskueligt og ligetil. Hold det simpelt. Her er et par praktiske tips til, hvordan du holder din hjemmeside brugervenlig:

#1 Navigation

Navigationen er en vigtig nøgle til brugervenlighed. Faktisk – så vil nogle mene, at det er den vigtigste. Brugerne skal kunne finde det de søger hurtigt og med minimum af indsats.
Undersøgelser har vist, at de fleste hjemmesidebrugere ikke er villige til at holde fast og finde ud af en avanceret navigation. Hvis din menustruktur ikke er brugervenlig, vil du miste brugeren/kunden.
Disse navigationsfejl er især vigtige at passe på:

Svært ved at finde navigationen
Brugeren skal ikke lede efter en måde at navigere rundt på webstedet. Menulinjer skal være synlige og deres formål bør være indlysende.

Flere lag af menuer
Hvor mange undermenuer skal brugeren gå igennem, før han eller hun kan udføre opgaven eller finde de oplysninger, de ønsker?

Intet søgefelt
Brugere er vant til at søge på hjemmesiden for at finde det, de ønsker. Et websted uden et søgefelt er mindre brugervenligt.

#2 Læsbarhed

Læsbarhed er en anden meget vigtig faktor, der gør en hjemmeside brugervenlig. En bruger skal kunne forstå informationen på hjemmesiden hurtigt og med meget lille indsats. Faktisk viser undersøgelser, at de fleste læsere rent faktisk ikke læser oplysningerne hjemmesiden. De scanner den i stedet og får i de fleste tilfælde læst to tredjedele af en hjemmeside.
For at nå frem til et publikum, skal en hjemmeside kunne scannes. Her er nogle design faktorer som bidrager til scanning af hjemmesider:

Farve
For at en hjemmeside skal kunne læses, skal der være nok kontrast mellem den farve, der bruges til teksten og den farve, der bruges til baggrunden. Ord skal let kunne læses.

Font
De fleste design eksperter er enige om, at san serif skrifttyper fungerer bedst til online design og serif skrifttyper er bedre til print design. Undgå også at bruge for mange forskellige skrifttyper i samme design.

Formatering
Indel teksten under de rigtige formateringsteknikker såsom overskrifter, punktlister, og at fremhæve et ord eller sætning ved at gøre det fed. Lange stykker af ubrudt tekst er mindre tilbøjelig til at blive læst end små stykker af tekst.

#3 Indlæsningstid

Hvor lang tid tager dit websted at indlæse?
Hvis dit websted tager længere tid end ti sekunder at indlæse, holder de fleste læsere ikke fast. Statistikker viser at den gennemstilige brugers opmærksomhed er faldende og ikke stigende.
Desværre bliver mange websteder langsommere snarere end hurtigere. Vi er så fristede til at krydre ting med video og andre multimedier, som vi glemmer, end de fleste webbrugere har travlt med. En slow-loading startside video er nok ikke den bedste måde at oprette en brugervenlig hjemmeside, der trækker læsere ind. Så stop og tænk på læsetid, før du tilføjer et multimedieelement.

#4 Mobilvenlig

Efter min opfattelse er nøglen til brugervenlighed, hvordan dit websted vises på mobile enheder. En brugervenlig hjemmeside er et mobilvenligt websted. Hvert websted skal have et websted, der appellerer til mobilbrugere. Det er SÅ vigtigt i dag, hvor smartphones og tablets er blevet så stor en del af vores hverdag.